
Bouwwerken
Zoals dat in het Nederland van de wederopbouwtijd voorkwam is de bebouwing van de modelbaan daaraan gerelateerd. Zo komen er woningen en bedrijfsgebouwen voor die reeds voor deze periode zijn gebouwd, zoals fraaie huizen met trapgevels naast eenvoudige arbeiderswoningen. Voorts gebouwen die typisch zijn voor deze periode, zoals rijtjeshuizen en bescheiden portiekflats. Verder zaken zoals een benzinestation, oliewinning door middel van jaknikkers, een kraan, kolenopslagplaats en weeghuisje in de haven, een olie en kolenhandel en een Van Gend & Loos-loods bij het station.
Distributie van elektriciteit e.d. geschiedt nog via een bovengronds net en uiteraard bepalen ook de bekende telefooncellen bij het station nog het tijdsbeeld.

Langs de doorgaande weg zijn in de wederopbouwtijd deze twee portiekflats gebouwd. Hoewel ze ook nu nog op diverse plaatsen in Nederland te vinden zijn, blijken ze in steeds mindere mate aan de huidige wooneisen te voldoen en is hun lot vaak bezegeld, maar in de jaren '50 was men hier heel blij mee. Het gebouw op de achtergrond zal door velen als Pakhuis de Zwijger uit Amsterdam worden herkend. De overweg op de voorgrond is nog van de oude, handmatig bediende, spoorbomen voorzien, een grote hindernis voor het toen steeds drukker wordende verkeer.

Tegenover het station van Bilthaven ligt de oude herberg De Graeff van Bilthaven. Van oudsher was dit een onderkomen voor langstrekkende handelaren en plaatselijke boeren, arbeiders en ambtenaren. Met de komst van het spoor streken ook steeds meer treinreizigers er neer voor een inwendige versterking. Het bier wordt onder meer betrokken van de Oranjeboom uit Rotterdam. Er vindt zojuist bevoorrading van frisdrank plaats middels een Ford Thames van Pepsi Cola.