Kunst werken

Bilthaven is een bescheiden plaats, maar met druk treinverkeer. Een klein (waterstaat)station met spooraansluiting naar de haven zorgt ervoor dat er toch een bescheiden emplacementje is. De beveiliging is nog voornamelijk klassiek en er zijn twee seinhuizen aanwezig. Het oudste is het seinhuis zoals dat in Kesteren heeft gestaan. Aan de andere zijde de creatie van Sybold van Ravesteyn uit 1938 (Utrecht). Over het kanaal ligt een enkelsporige brug, die een obstakel vormt voor het treinverkeer. Het is dan ook niet verwonderlijk dat dergelijke bruggen, voor zover die in Nederland aanwezig waren, in de moderne tijd niet meer voldeden en door nieuwe meersporige bruggen werden vervangen.

Het stationsgebouw van Bilthaven. Het is een waterstaatstation (derde of vierde klasse). Rechts is de retirade gedeeltelijk zichtbaar. Aangezien Bilthaven als garnizoensplaats enige betekenis heeft – er stoppen regelmatig militairentreinen – is hier ook op het station in voorzien, getuige het wachthokje voor de controles.

Het oudste seinhuis van Bilthaven. Het seinhuis is gelijk aan dat van Kesteren. Dat is nu in het Spoorwegmuseum te zien. Wanneer de klassieke beveiliging uit Bilthaven verdwijnt zal dit seinhuis wel ten prooi vallen aan de slopershamer. Zo ver is het in Tijdperk III echter nog lang niet.

Met het drukker worden van het treinverkeer en de daarmee samenhangende elektrificatie was het oude seinhuis aan de oostzijde niet meer voldoende om het treinverkeer te kunnen regelen. Daarom werd in 1938 aan de westzijde een nieuw seinhuis gebouwd naar ontwerp van Sybold van Ravesteyn.

(Dit seinhuis is het model van het seinhuis van Utrecht uit 1938. Helaas is dit seinhuis daar nooit als zodanig in gebruik gekomen. Door het uitbreken van WO II is de bestelde inrichting er nooit gekomen en heeft het seinhuis een woonfunctie gekregen. Helaas viel dit iconische gebouw in de tweede helft van de jaren '70 onder de slopershamer. Bron: BIELZ)

Spoorbrug over het kanaal te Bilthaven. Deze brug is als enkelsporige brug uitgevoerd. Toen het treinverkeer nog niet zo druk was, zal dit bij aanleg, mede met het oog op de hoge kosten ervan, een weloverwogen beslissing zijn geweest. In de jaren '50 was het echter een storende flessenhals in de dienstregeling geworden. Het is dan ook niet onwaarschijnlijk dat deze in latere tijdperken vervangen zal worden door een dubbelsporige brug. De brug wordt wel beveiligd met lichtseinen. Het vertakkingsvoorsein behoort tot de beveiliging van de sporen van station Bilthaven.

Onderdoorgang voor het wegverkeer naar en van de haven. Deze onderdoorgang dateert uit de jaren ´30 en is aan de bovenijde voorzien van de karakteristieke hekwerken van architect Sybold van Ravesteyn. Op weg naar de haven passeert een DAF A1600 van de Demka uit Utrecht met staalbuizen.