Opzet van de baan

De naam van de modelbaan heeft een even simpele als toepasselijke reden. Het gaat om de plaats Bilthoven met de aanwezigheid van een kleine haven;  Bilthaven.

Thema van de baan is een fictief stukje Nederland, zoals dat er tussen 1945 en 1970 uitgezien zou kunnen hebben. Dit geldt zowel voor de bouw- en kunstwerken, als voor het op de baan ingezette materieel. Deze periode kenmerkte zich door een grote verscheidenheid aan materieeltypen en kleuren. Aangezien deze periode zich ook kenmerkte door een groot verloop in materieeltypen kunnen er op de baan treintypen elkaar ontmoeten, die in werkelijkheid nooit hebben kunnen plaatsvinden omdat bij het in dienst komen van het ene type het andere reeds verdwenen was. Vooral door de aanwezigheid van stoomlocomotieven kan zich dit soort ontmoetingen voordoen.

Deel van het station met perrons en de achterliggende bebouwing. In het midden een drietal historische arbeiderswoningen. Rechts een deel van café en herberg `De Graeff van Bilthaven`. Op de perrons uiteraard de bekende historische reclameaffiches. 

Deel van de kleine haven van Bilthaven met onder meer een kraan(op rails), weeghuisje en kolenopslag. Op de voorgrond een rangeerloc serie NS 500/600.

Bilthaven gezien vanaf de oostzijde van het station. Vlak bij het station is de klassieke (monumentale) bebouwing te zien. Na de bevrijding breidde de plaats zich uit wat te zien is aan de woningwetwoningen uit de jaren '50. Langs het spoor is het oudste seinhuis van Bilthaven te zien.

Voor een groot deel bestaat de beveiliging van Bilthaven nog uit klassieke seinen. Hier een gecombineerd voor- en hoofdsein, waarbij het voorsein (onderste arm) de op dat moment geldende stand van het volgende hoofdsein aangeeft.

Het station van Bilthaven is voorzien van de in 1942 geïntroduceerde vereenvoudigde vertakkingsseinen. Hierdoor konden bordesseinen komen te vervallen. De seinarmen zijn gedeeltelijk wit geschilderd om de zichtbaarheid tegen de achtergrond te verbeteren (bron: Nico Spilt)

Op het grondgebied van Bilthaven is een elektriciteitsverdeelstation aanwezig. Dergelijke objecten zijn gecompliceerd en eisen uiteraard onderhoud. Er vinden juist onderhoudswerken plaats en worden onder meer leidingen, of delen daarvan, vervangen.

De bovenleiding te Bilthaven is van het zogenaamde differdinger type, zoals toegepast op het Middennet vanaf 1938. De portalen zijn opgebouwd uit railmateriaal en diverse diktes draad. Hier een dubbelspoorportaal in aanbouw.

Een portaal voor meerdere sporen. Ook dit is opgebouwd uit railmateriaal en diverse soorten draad.

Hoewel het ook in Bilthaven – in tijdperk III – bijna afgelopen was met de stoomtractie, waren ze toch nog nodig; de waterkolommen. In station Bilthaven bevinden zich er twee, zodat de nog enkele in dienst zijnde stoomlocomotieven bij een stop in het station konden worden voorzien van water.

In tijdperk III een bekend object bij onder meer stations; de telefooncel. Het is altijd fijn wanneer je per trein op je bestemmingsstation bent aangekomen, je even kunt bellen met familie, vrienden of taxi's om je af te halen of weg te brengen naar je eindbestemming. Ook kan het zijn dat je vertraagd bent door omstandigheden – de treinen reden nog wel op tijd – en je dat nog even moet kunnen melden. Ook op station Bilthaven is dat mogelijk.