
Rollend materieel
De jaren na WO II kenmerkten zich door een grote verscheidenheid aan materieel. Hoewel aan het begin van de jaren '30 besloten was, na de indienststelling van de NS-series 3900 en 6300, geen stoomlocomotieven meer te bestellen, maakte de Tweede Wereldoorlog aan deze plannen een einde. Na de bevrijding moest er bij het herstel van het spoor op grote schaal teruggegrepen worden op de stoomtractie. Naast de vele te herstellen bestaande stoomlocomotieven kwamen nieuwe Zweedse goederen- en sneltreinlocomotieven, overgenomen Engelse legerlocomotieven en tweedehands Zwitserse stoomlocomotieven (vijf series) in dienst. Daarnaast is nog ongeveer twee jaar gebruik gemaakt van een groot aantal in Nederland achtergebleven Duitse stoomlocs. De opleving was echter maar van korte duur en uiteindelijk verdween de stoomtractie nog eerder dan in de jaren '30 was voorzien. Nog in 1946 was gedacht tot minstens 1962 met stoom te blijven rijden, maar in 1958 was het al over, nadat het ruim voor dat jaar al tot een minimum was afgebouwd. Het in dat jaar 50-jarig bestaan van de elektrische tractie werd niet 'verpest' door de aanwezigheid van stoomlocomotieven. In sneltreinvaart werd het spoorwegnet gemoderniseerd en kwamen er op grote schaal elektrische en diesel-elektrische locomotieven in dienst naast elektrische en diesel-elektrische treinstellen, hoewel de instroom van die laatste groepen treinstellen reeds Voor WO II een aanvang nam, zoals de DE3, DE5, OmBC, Mat '36 en Mat '40. Een groot deel van dit materieel was gedoemd in de jaren '60 en '70 al weer te verdwijnen. Wat bleef werd grondig gerenoveerd en een nieuwe huisstijl werd ingevoerd. Het geel begon aan een opmars. Deze periode vormt het sluitstuk van de modelbaan Bilthaven.
Er is getracht met Bilthaven een gevarieerd beeld te geven van wat er in de eerste 25 naoorlogse jaren zoal in Nederland heeft gereden. Het is onmogelijk dat geheel compleet te krijgen, maar wel komen er enkele zeer karakteristieke maar daarnaast ook exotische voorbeelden op de baan voor. Daarnaast is er een aantal Belgische en Duitse treintypen, die Nederland in die periode regelmatig bezochten.